Anmeldelse af: H.C. Andersen, Agnete og Havmanden, Dramatisk Digt.
Maanedsskrift for Litteratur.
Monrad, D.G.
1834.
Review (signed D.G.M., i.e. D.G. Monrad) of Hans Christian Andersen: Agnete og Havmanden, Dramatisk Digt, in Maanedsskrift for Litteratur, vol. 12, 1834, p. 109-117.
I den gamle Sang om Agnete og Havmanden synes der ikke at være Noget, som kunde give Anledning til deri at see et stort Livsbillede med Hjertets aldrig tilfredsstillede Længsel, dets forunderlige Higen efter en ny, en anden Verden. Ei er der nogen Antydning, der kunde lade os formode, at Sværmerie er Grunden til Agnetes Forbindelse med Havmanden, tvertimod svarer hun sin Moder, da denne spørger hende om, hvad hun har faaet for sin Ære:
Og gav han mig et prægtigt Guldbaand,
Der findes ei bedre om Dronningens Haand.
I Baggesens Omarbeidelse fremtræder det Element, som Hr.
Andersen især har fremhævet.
Begyndelsen af hans "Agnete fra Holmegaard" lyder
saaledes:
Agnete var uskyldig
Var elsket, var troe,
Men stedse var hun eensom,
Hun havde aldrig Roe.
Aldrig Roe.
Hun frydede vel Andre,
Men aldrig var hun froe.
Hvorledes det imidlertid stod sig med hendes Troskab, faaer man længere hen i Sangen at see, hvor der fortælles at hun forlod to smaae Døttre for at følge Havmanden. Oehlenschlæger er i sit herlige ægte nordiske Digt vendt tilbage til den oprindelige Forestilling om Agnete. Ved en dramatisk Behandling maatte adskillige af Balladens Skjønheder gaae tabte; saaledes vil neppe den dramatiske Skarphed og Tydelighed kunne erstatte Tabet af den interessante Dunkelhed, der er udbredt over Agnetes Liv med Havmanden, hvorved netop Phantasien sættes i den allerstærkeste Bevægelse, da den ikke faaer bestemte Billeder, men nødes til selv at danne sig dem. Da Critikens egentlige Opgave bestaaer i at hæve poetiske Skjønheder fra Livet i den umiddelbare Skjønhedsfølelse til Livet i Erkjendelsen, ville vi ikke opholde os ved Hennings sygelige, forkuede, ynkelige Character, der ideligt klynker over sin Fattigdom og næsten mangler enhver Gnist af Begeistring; ikke heller ville vi udvikle, hvor grovt og ucomisk Hintzes Character er tegnet, naar han f. Ex. siger:
Thi naar jeg først er mæt, saa har jeg noget,
Ja noget Vigtigt for Jer begge to,
og kort efter gjentager, ret ligesom det ikke var meer end nok, at det var sagt eengang:
Og naar jeg nu har spiist, er bleven mæt,
Saa faaer vi en fornuftig Passiar.
Endnu mindre ville vi trætte vor Læser ved en
Fremstilling af det Upoetiske i det carricaturagtige Billede af
Middelalderens Herremandsvæsen, som optager en saa stor
Plads i Dramaets anden Deel, Agnete, Havmandens Viv. Thi hvis
[skal være: Hvis] Følelse er saa afstumpet, at han
ikke kan see, at Forfatterens Satire over Bodil, der
fornøier sig over det Billede, hvor man seer Hjob give
Roerne [= skorperne] af sine Saar til Spillemændene, i
Grunden ikke er andet end Satire over den Læser, der kunde
fornøie sig over at see en kold Herremand skyde den
vanvittige Henning? - Vi ville derfor kun nøiere
undersøge Stykkets Idee, og hvorledes den er
udført. Det, der skulde udgjøre Eenheden i Agnete
og Havmanden, characteriserer Forfatteren selv som en ny, en
anden Væren. Denne Higen constitueres ved aldeles
forskjellige Retninger i Sjælene. Er det endelige
Væsens Stræben henvendt mod det Uendelige og Evige,
da vil Sjælen gjennemglødes af Længsel efter
at realisere dette i sit Indre, hvis den er bleven sig sin Kraft
bevist [skal være: bevidst], men mangler det Materiale,
hvori denne kan udfolde sig. Tilfredsstilles Længselen
endogsaa efterhaanden mere og mere derved, at flere og flere af
Sjælens Functioner gjennemarbeides af det Guddommelige, saa
vil den dog neppe ganske ophøre. Thi jo mere Menneskets
aandelige Væsen er bleven identificeret med det Evige,
desto mere vil dets Stræben gaae ud paa ikke alene at lade
sin Person blive et Organ for det Uendelige, men ogsaa at bevirke
dette med Hensyn til alle andre aandelige Væsener. Saaledes
kunne vi vel med Grund antage, at der i de Hjerter, hvori det
Guddommelige er tilstede i sin største Fylde, vil
røre sig en Længsel, som aldrig tilfulde kan
tilfredsstilles. Af en ganske anden Beskaffenhed er imidlertid
den Længsel, hvoraf vi finde Spor i Agnete og Havmanden. Er
en kraftig Sjæls Stræben henvendt mod det Endelige,
vil den nedsjunken heri finde sin Hvile og Fred, saa er det en
Følge af de endelige Tings Natur, at en desto
større Længsel, en desto større Higen efter
en anden Væren vil opstaae, jo større
Sjælskraften er; og i Ordets egentligste Forstand kunne vi
sige om denne Længsel, at den aldrig vil blive
tilfredsstillet. Den blotte Sjælekraft, løsrevet fra
Forbindelsen med det Uendelige, vil saaledes kun frembringe
Utilfredshed med Livets sædvanlige Gang og en urolig
Tragten efter at kastes fra det ene Forhold i Livet til det
andet. En lignende Stemning udtaler sig gjennem Agnete. Den salte
Bølge i sin vilde Brænding døbte hende; hun
er Havets Barn. Derfor drømmer hun bestandig ved Havet;
derfor føler hendes Sjæl sig ei tilfreds ved de
sædvanlige qvindelige Sysler; derfor seer hun ingen Lykke i
det stille Huuslige Liv, men naar hun vandrer ved Strandbredden,
naar Storm og Bølger kjæmpe[1] mod hinanden, naar
Brændingen og Skummet fyge op, da faaer hun Lyst til at
springe ud i Stranden og flyve paa den vilde Bølgetop.
Altsaa i en ung Piges Sjæl den Higen efter at gribes af
Livets Storme og omtumles ved dem, er vistnok særdeles
interessant, og Bestræbelsen for at gjennemføre
denne Character, er Tegn til at Forfatteren begynder at indsee,
at den rette Gjenstand for Poesien ikke er en tom Leg med Tanker
og Følelser; men den uheldige Opløsning af Opgaven
viser, at den bedre Indsigt ikke saaledes har bemægtiget
sig hans Sjæl, at noget poetisk Hele derved er fremkommet.
- Agnetes første Fremtræden røber allerede
Mangel paa Kyndighed i at behandle de dybere Følelser i
Sjælen; thi uden Viden [skal formodentlig være: uden
Videre] fremstiller hun sit Indre for sin taabelige Beiler, en
rig Slagter:
En Hustrue skal forlade Slægt og Hjem
Og følge Manden hvor han gaaer i Verden,
Med Sjæl og Tanke leve kun for ham,
Og skabe Lykke ved sin stille Virken;
Det kan jeg ei, det føler jeg for vel!
Der er en mægtig Higen i min Sjæl,
Den driver mig, jeg kan det ei forklare!
Saaledes at blotte det Hemmelige, Gaadefulde, det for Hjertet selv Uforklarlige, og at gjøre dette for en Person, som det har været Forfatterens Hensigt at skildre som comisk, er et besynderligt Misgreb. Bedre kunne vi finde os i at Agnete udtømmer sit Hjerte i en Monolog (pag. 23), skjøndt det er mindre naturligt at dunkle Følelser træde saa skarpt og tydeligt frem, som det her er Tilfældet. Havmanden indfinder sig og beskriver for Agnete et Slot, hvis Væg og Tag er grønne Bølger Lag paa Lag, og som naaer fra begge Polers Iis henunder Sydens Paradiis. - Denne dybe Sang gaaer underligt til Agnetes Hjerte, omendskjøndt den ikke synes at svare til hendes Begeistring for den fraadende vilde Søe. Havmanden udvikler nu sin Philosophie for hende:
Jeg bragte mangen Pilgrimsskare did,
Hvor Mahoms Maane lyser over Korset,
Hvor Græklands stolte Gudebilleder,
Halv sønderbrudte ligge skjult i Græsset,
Der lærte jeg: selv Guderne maae døe!
For Edens Have reiste sig Olympen
Med Sneelaviner og med Blomst og Frugt;
Og da den sank, stod i den lave Dal
Den røde Rose duftende og frisk,
Der svulmer til en Throne for Madonna,
Ei Mahoms Houris bryder den saa let!
Dog selv den bedste Blomst i Tiden visner:
Madonna selv gaaer til de gamle Guder.
Hvis Forfatteren har havt nogen Mening med denne Tale, da maa det have været den, at Havmanden skulde hos Agnete opvække Tvivl med Hensyn til hendes Christendom, da denne muligt kunde lægge Hindringer i Veien for hans Hensigter. Men denne Tale synes intet mindre end at være skikket dertil. Er Havmandens Tale besynderlig, saa er dens Virkning paa Agnete endnu mere uforklarlig. "Begjærlig drikker hun Lyden fra hans Læbe, vel fatter hun ikke Alt, hvad han siger, men nye Begreber fødes i hendes Tanker - Havmanden gaaer nu over til at ynke Qvindens Lod, Manden er som en Ørn, der flagrer vidt omkring, mens Qvinden er dømt at voxe fast og qvægende om Manden". Agnete skildrer en stille Huusligheds Lyksalighed, men Havmanden svarer:
Du er tilfreds da med din Lod, Agnete!
Nei kun din Læbe maler deiligt Havblik!
Jeg veed din Tanke, veed den som du selv;
Hvis Du var Mand da steeg du stolt paa Bølgen
Forlod en dorsk, en død Eensformighed!
Lod Stormen kjøle Blodets vilde Brand! -
Din Sjæl er stærk og dristig som en Hval,
Mandsmod og Tanke lever i dit Indre,
Følg denne Kraft, derfor blev den dig givet!
I disse Linier træder Agnetes Character tydeligt og bestemt
frem; men Hr. Andersens originale Opfatningsmaade af Agnete
bliver hyppig fortrængt af hans egen Sjæl ved Tonen
fra den gamle Kjæmpevise, som han ikke har havt Kraft nok
til ganske at lukke Øre for. Saaledes er formodentlig
Kjæmpevisens Fremstilling Grunden til at han ogsaa i sit
Drama lader Havmanden forlokke Agnete ved Løfte om
Herlighed og Glands. Efter den Skildring, som paa mange Steder i
Dramaet gjøres af Agnete, kunde disse Løfter ikke
gjøre videre Indtryk paa hende; thi ei ønsker hun
et roligt mageligt Liv, men hun ønsker et kraftigt og
bevægeligt. I Dramaets anden Deel, Agnete,
Havmandens Viv, seer man Agnete leve et stille
huusligt Liv. Hun føder Børn, oplærer dem, og
søger efter Evne at gjøre Havmanden from og god.
Dette Hverdagsliv kjeder dog ingenlunde den før saa
dristige kjække Agnete; men derimod ængstes hun for
sine Børns Salighed, hun begynder at længes efter
sine Venner, som hun forlod paa Jorden, og føler Trang til
at besøge Kirken og nyde Nadveren. - Naar Forfatteren i
denne sin Deel af Dramaet saa stærkt fremhæver det
religiøse Element i Agnetes Sjæl og det med god
Grund, fordi Agnete var en Pige fra det 12te Aarhundrede, saa
synes det besynderligt, at det i den første Deel aldeles
ikke er bleven forklaret, hvorledes en christelig from Pige kunde
lade Religiøsiteten saaledes træde tilbage i
Sjælen, at hun, uden at denne kommer i Bevægelse,
lader sig forlokke af en Havmand.
Vi ville her standse med denne Udvikling, da det forekommer os at
være tilstrækkeligt indlysende, at Agnetes Character,
omendskjøndt den skylder en original Tanke sit
første Liv, dog ingenlunde er bleven gjennemført,
men er bleven sammensat af Elementer, hentede fra den gamle
Kjæmpevise og dennes forskjellige Behandlinger.
Tilbøielighed til et pragtfuldt Liv skyldes
Kjæmpevisen, og Oehlenschlæger Fromheden, og
Længselen skyldes Baggesen; men Baggesen er af Forfatteren
bleven opfattet paa en original interessant Maade, skjøndt
paa en saadan Maade, som synes at maatte udelukke saavel
Fromheden som Tilbøieligheden til et mageligt pragtfuldt
Liv.
Naar Digterens Hovedidee er bleven saaledes udført, saa
taber endnu mere den Masse af Enkeltheder, der skulde tjene til
Ideens Indfatning, i Betydning og Værd. Man behøver
blot at tænke paa de lange Taler af Skove, Bølger,
Blomster, Træer etc. Da Dramaet Agnete og Havmanden ikke er
af den Beskaffenhed at en udførlig Critik anvendt derpaa
er passende, saa ville vi ikke opholde os herved; men glæde
os ved at kunne ende med at fremhæve adskillige Steder,
hvor Digterens Talent har gjort sig gjeldende.
Gerdruds [skal være: Gertruds] Feiltagelse da hun troer at
Hintze frier til hende,gjør en sand comisk Virkning. Da
Henning har udlagt Agnetes tvetydige Svar til sin Fordeel,
udbryder han begeistret:
Hun elsker mig! O hvor det lyder smukt,
Jeg Blomsterne maa kysse i min Glæde,
Og vække Alferne til Morgenflugt,
De saae i Aftes mig saa bittert græde.
(tager en Blomst)
See Blad for Blad har lukket sig saa tæt,
Derinde slumrer Alfen sødt og drømmer;
Vaagn op! hun elsker mig! O veed du det?
O føl den Lyst som mig igjennemstrømmer!
Ret naiv er Samtalen imellem de to Fugle (pag. 49):
Den Første.
Vil du flyve med mig til den grønne Eng,
Der i Hast vi samle til en Brudeseng.
Den Anden.
Kom først med til Vindvet see dog lidt endnu.
Den Første.
Søde lille Hjerte, jeg vil alt som du.
(de flyve til Vinduet).
Den Anden.
Endt er deres Maaltid, de slaae dem til Roe.
Den Første.
Det er det jeg mener, vi skal med, vi to!
Den Anden.
Hvad mon hver nu drømmer? Sig mig lidt Besked.
Den Første.
Kan man drømme andet end om Kjærlighed.
Særdeles smuk er den første Deel af Scenen mellem Agnete og Havmanden, hvor Agnete sover, medens Havmanden synger for hende:
Havmanden.
Agnete kjend mig i din Drøm
Trofast og øm!
Har du Mod, vil du mig følge
Paa Bølge?
Agnete (i drømme), [skal være: Drømme]
Paa Bølge?
Havmanden.
Ingen Sjæl jeg fik i mit Bliv
Kun Liv.
Mægtige Kræfter. Du kan mig ene
Forlene
Udødelig Sjæl! Tør du følge
Med under Bølge?
Agnete (i drømme), [skal være: Drømme]
Dig følge?
Det som i Særdeleshed i disse Linier gjør Indtryk
paa den poetiske Følelse er Agnetes korte afbrudte Svar:
Paa Bølge; Dig følge; disse faa Ord give os et
fuldkomment Billede af Agnetes Sjæl, hvorledes den i
Drømme lytter til Havmandens Tale; hvorledes den henrives
saaledes, at den neppe har Kraft til endnu at kunne
spørge: "Paa Bølge?" Dig følge?
Hertil kommer at disse Følelser fremtræde saa
utydeligt, i et saadant Dæmringslys, som erindrer os om at
Drømmens Dunkelhed er udbredt over dem. Hvorledes disse
Skjønheder imidlertid ere optraadte for Hr. Andersens
Bevidsthed, kan man see af den lange Tale, som han lader Agnete
holde i Drømme.
At der foruden de anførte Steder endnu gives andre smukke
Enkeltheder, det ville vi ikke nægte; men Nydelsen af disse
Skjønheder vil vist, selv for den meest modtagelige
Læser, forstyrres ved den totale Mangel paa Eenhed, ved den
mislykkede Stræben efter Dybde og ved en Mængde
upoetiske Enkeltheder, som skylde en ikke dannet Smag deres
Tilværelse.
D.G.M.